“IDEEËN”
Regelmatig zal er een nieuw idee van Multaboni en een reeds bestaand idee van Multatuli toegevoegd worden aan onderstaande lijst!
Regelmatig zal er een nieuw idee van Multaboni en een reeds bestaand idee van Multatuli toegevoegd worden aan onderstaande lijst!
Na Max Havelaar schreef Multatuli 1282 ‘ideeën’. Hij noemde ze; De Times van zijn ziel. In uiteindelijk 7 bundels werden zijn gedachten, zienswijzen, observaties, oproepen en kritieken genummerd weergegeven. Hij begon in 1862 met nummer een en in 1877 was nummer twaalfhonderdtweeëntachtig zijn laatste. Sommige ideeën waren één zin lang. Anderen namen vele pagina’s in beslag. De geschiedenis van Woutertje Pieterse werd er in opgenomen.
Nu in 2017 gaat Multaboni verder met nummer 1283. In de lijn van Multatuli. In lijn met zijn gedachtegoed maar dan voor het huidige tijdsgewricht.
Dit is pedant, roept vragen op, is heiligschennis en hoogmoedig… Dat zal allemaal wel. Kom maar met kritiek. Zeg maar hoe het beter kan en moet. Laten we het daar over hebben. Op weg naar het ware, de haven van het ware…. Naar het goede, naar een meer laghende samenleving. Dat we die haven nooit bereiken weten we allemaal. Maar de weg bewandelen van het goede is al winst. Kom op, kom op voor jezelf en de ander. Kom Op. Doe wat. Leef. Wees mensch en laat je niet inbakeren. Heb oog voor jezelf en voor de ander. Hou je verre van dogma’s, relativeer, zoek het ware en bestrijd de leugen, hou het luchtig, wees eigenzinnig en licht je voor, lees de krant, vorm je mening, pas je mening aan, wees wijs, wees aardig, zoek de verbinding, verbreek knellende voorschriften, verwerp onzingeschriften, wees jezelf. 8 elkaar!
1283 :
“Een zaaier ging uit zaaien” – Tijd om te oogsten!
1284:
Het is tijd. De zaaier te bedanken.
Hem te bespreken en af te wegen.
Hem weer te lezen en te doorgronden.
Op hem voortborduren, en ook bij te stellen.
Naar hem te luisteren, maar soms tegenspreken.
Zijn denken te bevatten, toch vooral, zelf te denken.
1285:
MULTATULI… zijn naam gebruiken in één zin met je eigen naam ’Multaboni’, doet hem onrecht. Onze grootste Nederlandse schrijver van het beste boek uit onze literatuur als voorvader presenteren van jezelf. Er zijn mensen voor minder erge vergrijpen opgepakt, veroordeeld en terechtgesteld.
Toch meen ik: Multaboni, het te mogen en te moeten doen.
Verder gaan waar hij in 1877 stopte met het publiceren van zijn ideeën die we nu… Columns …noemen.
Eduard Douwes Dekker, laat onder het Latijnse pseudoniem Multatuli, van zich liet horen. Hij liet het donderen en bliksemen. “Ik heb veel meegemaakt”.
Na zijn onvolprezen Max Havelaar, publiceerde hij tussen 1862 en 1877, zeven bundels met “De Times van mijn ziel”. Genummerd van 1 tot 1282. Soms bestond een idee uit een enkel zinnetje, dan weer had hij vele pagina’s nodig of stopte hij zelfs een hele roman in zijn bundel; Woutertje Pieterse.
Ik pak zijn ideeënpen weer op. Zeg maar dat het schandalig is! Ik heb die kritiek al gehoord met de Pax Havelaar, ‘het vervolg’ dat ik schreef op zijn Max Havelaar. Zeg maar dat ik, Multaboni, Latijn voor ’Veel Goeds’, niet in zijn schaduw kan staan, laat staan aanspraak kan maken als zijn zelfbenoemd successor.
Ik zeg u; ge hebt gelijk. Het is meer dan waar maar, …het zal me wat! HIJ, had het wel goed gevonden Hij had u dan wel gelijk gegeven als u beweert dat ik in gebrekkige stijl schrijf. Hij zou mijn inferieure keus van woorden en de volgorde waarin ik ze plaats hebben verfoeid. Edoch, daar ging het hem niet om.
Het ging hem om de oproep aan u! U, onderdeel van het volk, veelal dom volk. Sloom en gemakzuchtig. Afwachtend en apathisch. Te snel oordelend zonder enige kennis of poging tot studie om die kennis te vergaren.
Een ieder kreeg ervan langs. Dekker spaarde niemand en dat zal in de komende reeks niet veel anders zijn. Wie na mij weer verder gaat, roep ik nu al op u, ook dan, niet naar de mond te praten.
Dat u dat bij voorbaat weet!
“Publiek, ik veracht u met groote innigheid”…maar er is wel hoop. Daarover zal ik u berichten.
In dit idee met nummer 1285, heb ik tweemaal een Latijns woord voor u verklaard. Snapt u in het vervolg iets niet, dan moet u het zelf maar gaan opzoeken of vraag een slim neefje of goochem bijdehand buurmeisje om uitleg. Ik heb wel wat beters te doen dan het publiek te onderwijzen. Dat kunt u trouwens zelf het beste. Kijk eens verder dan tot de neus van uw schoenen, …houd meestal uw mond en bewandel de weg naar: HET WARE.
1286:
Wie, heden ten dage, de weg wil wijzen moet van goede huizen komen. Vroeger kon je de mensen met niets om je vingers winden. Hoeveel religies is dat niet gelukt? Zeker als je lezer bang was, kon je hem van alles op de mouw spelden. Schreeuwers komen ook ver.
Nu gaat dat niet meer zo makkelijk. Gelukkig maar. Helemaal van lotje getikt bent u niet meer, of beter niet allemaal. Wat gaat volgen zal inhoudelijk zijn. U zult het gaan bespreken met uw vrienden of op internet. Of… u leest dit allemaal niet. U hebt geen interesse in zaken die verder gaan dan de lengte van uw eigen neus, of u richt zich op onbeduidende zaken die nergens toe bijdragen.
Om u wakker te schudden en u wakker te houden zal ik er met een gestrekt been invliegen. Zal ik u gezellig obstinaat benaderen. Militant positief. Zal het vol neerbuigende vriendelijkheid zijn. Ludiek recalcitrant. Ik schrijf schrander met de bespottelijke eigenwaan die me kenmerkt.
Wat ik ook zal beweren, weet een ding zeker, dat ik het ook niet weet.
1287:
Om niet beschuldigd te kunnen worden van makkelijk praten is er, met veel inspanning en inventiviteit, tussen 2008 en 2016 de Liemers List ontwikkeld. Vanaf 2016 is deze concreet vorm gegeven, vertaald naar de praktijk, met het lanceren van 80 TR8-projecten in 2018. De Liemers List wil wereldwijd bijdragen aan het streven naar een fatsoenlijke wereld waarop mensen, waar dan ook, hun leven, op een schaal van 0 tot 10, met een 8 beoordelen. De tr8-projecten moeten of kunnen, of moeten kunnen, daaraan bijdragen. Think Global, Act Local!
Veel idioterie en chronische verongelijktheid komt van mensen die denken dat het pas oké is, als alles tip top in kannen en kruiken en optimaal is. Geen plaats voor misère, teleurstelling, botte pech, verduvelde samenlopen van omstandigheden of overvloed aan wetten van Murphy. Zij eisen een tien en meestal verwachten zij van anderen die tien te leveren.
Stel je een alleraardigst lief meisje voor. Een jaar of twaalf, sproetjes, vlechten, beetje doorgeschoten qua lengte. Ze is behulpzaam, lief en schrander… zo een waar je met de beste wil van de wereld niets onaardigs van kunt vinden. Stel je haar vader voor… als het meisje thuiskomt met haar eerste rapport van de middelbare school, een rapport met louter achten…
Stel je de vader voor dat hij ontploft van boosheid. Het kind alle hoeken van de kamer laat zien, haar vernedert en kleineert. Ze heeft immers 20 % van de stof schijnbaar niet begrepen. Ze heeft een vijfde van de tijd zitten suffen en is daardoor ernstig in gebreke gebleven…in de ogen van deze vader.
Als ik u zou vragen deze vader mee op te halen en hem vervolgens te onderwerpen aan reeds lang afgeschafte wraaknemingen die ze in vroeger tijden zo barbaars mogelijk ten uitvoer brachten…u zou eraan meewerken, uw auto ter beschikking stellen en mij het nummer tonen van het huis waar deze man zich ophield…
Maar als diezelfde vader in de gedaante van uw buurman loopt te klagen over de erbarmelijke toestand van de gezondheidszorg in Nederland, dan geeft u niet thuis. Erger nog…u kletst met hem mee…
1288:
Denk groot, struikel niet over kleine bezwaren.
1289:
Realiseer u gezegend te zijn met de zekerheid te sterven. Het geeft u de urgentie om er tussen geboorte en overlijden iets van te maken. Ik garandeer u dat elke eeuwigdurende hemel de hel is. Mik niet op wat komen gaat, maar richt u op wat er nu is. Sorteer nooit voor op het sterven, bouw niet af, blijf actief, blijf ertoe doen. Wie niet verstaat te sterven, verstaat het leven niet.
1290:
In de vorige ideeën vond u af en toe een woord, een zin, onderstreept. Als het niet in uw hoofd is opgekomen dat het onderstreepten rechtstreekse aanhalingen zijn uit het werk van Multatuli, dan geeft dat te denken.
Uw goochem bijdehand buurmeisje of slim neefje had het al wel door.
De jeugd wordt overschat, jongeren onderschat.
1291:
Gegoten in TR8-project nr 67 geef ik u iets ter overweging. Denk eens mee en reageer inhoudelijk op dit idee. We hebben er geen haast mee. Laat het borrelen en pruttelen. Ik ben waarlijk benieuwd naar uw inbreng.
Eerst vertel ik u van de Gini-coëfficiënt. U hoeft niet alles te weten…ik kan compassie hebben…ook omdat het er hier niet omgaat dat u dat zelf opzoekt maar ik het als voorbeeld gebruik voor iets anders. Bovendien… ik kende het ook niet tot dat ik er op gewezen werd.
Het is een rekenmethode waarmee je aangeeft hoe in een land de verdeling van de welvaart is. Komt de Gini-coëfficiënt uit op 0 dan heeft iedereen evenveel. Komt hij uit op 1, dan heeft één persoon alles en de rest niets. Dit laatste is niet wenselijk. Een coëfficiënt van 0 lijkt theoretisch aantrekkelijk, maar de geschiedenis heeft al aangetoond dat het geen leefbare samenleving oplevert. Een coëfficiënt tussen de 0,2 en 0,3 is volgens sociologen een na te streven verdeling. De meest wenselijke verdeling dus het optimale streven.
Voor het fantastische Nederland komt de Gini uit op 0,25. Bewijs geleverd, want laat het na om Nederland geen fantastisch land te vinden. Absoluut en relatief kun je maar het beste in Nederland geboren worden. Als u wilt inbrengen dat Zwitserland, Noorwegen, IJsland, Denemarken, Zweden, Liechtenstein en Luxemburg niet voor Nederland onderdoen, dan vindt u mij geheel aan uw zijde.
Er is veel kritiek op de democratie als systeem. Van algemeen kiesrecht verwacht ik niet veel goeds. Toch ben ik er voor. Wel zeker.
Er is brede consensus dat we er niet iets beters voor in de plaatst kunnen stellen. Dat als feit vastgesteld te hebben kunnen we wel gaan nadenken om de democratie te verfijnen, op een hoger plan te brengen. Wellicht helpt het als we een optimale procentuele begroting voor het land opstellen. Deze verankeren in de grondwet en dat de politiek in het vervolg niet meer gaat over hoeveel we gaan uitgeven via een specifiek ministerie maar hoe en waaraan.
Laten we als de landsbegroting van 2018 als uitgangspunt nemen. De cijfers zijn niet exact maar dat is hier niet van belang. De Nederlandse staat geeft 277 miljard uit van de 285 die ze ontvangt.
De verdeling in procenten is globaal als volgt, de rechter kolom is mijn voorstel;
2018 Multaboniverdeling
Zorg 30% 25%
Sociale zekerheid en arbeidsmarkt 28% 25%
Onderwijs, cultuur en wetenschap 12,6% 15%
Gemeente en provincie 8,6% 8,5%
Buitenlandse Zaken en internationale samenwerking 4,3 % 7,5%
Veiligheid en justitie 3,6% 5%
Infrastructuur en milieu 2,8% 5%
Defensie 2,8% 3%
Rente 2,1% 2%
Economie 1,8% 1,5%
Wonen en rijksdienst 1,4% 1%
Financiën 0,7% 0,5%
Binnenlandse Zaken en koninkrijksrelaties 0,4% 0,5%
Overig 0,9% 0,5%
De verantwoording van de aanpassingen mijnerzijds spreken voor zich als u zich de moeite getroost u te verdiepen in de Liemers List en het gedachtegoed van HOPE XXL. Ik wil daar in latere Ideeën nog wel op terugkomen maar voor nu is het evident dat, als je een beetje je gezond verstand gebruikt, je uitkomt op de nieuwe verdeling.
Ik stel voor dat we dit voor 2030 inhoudelijk regelen en vervolgens in de grondwet vastleggen. Dat duurt lang! Het is trouwens goed dat het lang duurt omdat het een zorgvuldig proces is.
We kunnen er wel naartoe werken dat in 2030 de gewenste percentages zijn bereikt. Dat zal ongetwijfeld ongeveer de Multaboni-verdeling worden, maar ik wil u de ruimte bieden er zelf achter te komen.
Soms verbaas ik me over het feit dat niet iemand eerder met dit idee gekomen is. Indien u deze opmerking pedant vindt, hebt u gelijk maar dat doet niets af aan de inhoud van de opmerking. Die staat, hoe pedant u het ook vindt.
1292:
Ik vind pedant een mooi woord. Ik ga het veel gebruiken. Het past me als een warm bad waar ik me heerlijk in kan wentelen. Oh, was u ook maar zo pedant en had u het ook maar zo goed getroffen met uzelf, zoals ik dat heb. Wat zou u dan tevreden zijn en anderen niet tot last zijn.
Pedanterie zou op scholen onderwezen moeten worden. U mag het ook zelfvertrouwen noemen of eigenachting. Ik wens u het in ruime mate toe.
1293:
ik weet niet wie U bent.
Wie leest dit?
Wellicht bent U een Chronisch Verongelijkte. Daar heb ik het niet zo op, erger nog, daar heb ik een enorme hekel aan. Klagers, zeurders, mauwers, zich achter en in groepen verbergen, ’t is nooit goed of het deugt-niet-zeggers. Indien u tot deze categorie behoort en mijn ideeën aanwent als medicijn tegen uw kwaal, kunt u verder lezen.
1294:
Ik beschouw mezelf niet als slim. Ben te vaak mensen tegengekomen waar ik intellectueel bij in het niet val. Bungee jumping is er niets bij. Maar dom ben ik niet. Dom bedoel ik hier niet in de betekenis van intelligent maar van… dom doen. Tegen beter weten in stomme dingen beweren en of…erger… stomme dingen uitvoeren. Trumpen. Ik trump, jij trumpt, zij hebben getrumpt. Ik zou voor trumpers,… je kan het werkwoord ook zelfstandig gebruiken…, graag het woord imbeciel willen afstoffen en ontdoen van zijn oude lading die sloeg op mensen met een verstandelijke beperking. Imbecielen zijn mijn inziens; mensen die evident stomme domme dingen zeggen en doen.
1295:
Wellicht haalt U uw identiteit uit uw aansluiting bij een groep. Ook die personen hebben ik liever niet onder mijn lezers. Mensen die hun identiteit bepalen door bijvoorbeeld vrouw zijn, of voetbalfan van een club waarvan de naam op de borst getatoeëerd is, ter hoogte van het hart. Of uw hebt een kwaal en die definieert wie u bent. Uw geografische afkomst. Uw geboorteland. Allemaal reden voor gelazer. Of uw huidskleur. Ja, uw huidskleur, dat geeft me een hoop gelazer. Superioriteitsgevoel (wit). Slachteroffer (niet wit). Hou toch allemaal je mond over die kleuren. Hou toch je mond over dat gendergeneuzel. Hou toch je mond over je territoriale geboortegrond. Hou toch op over elk bijvoeglijk naamwoord dat je voor MENS wilt plaatsen. Je bent geen geelmens, geen vrouwmens, geen Amsterdammens, geen slachtoffermens, geen suprieurmens, geen bepaaldsexvoorkeurmens, geen jongmens, geen europeesmens, geen Catalaansmens, geen invalidemens, geen armmens, geen politiekmens. Je bent alleen maar MENSCH. Je bent alleen met allemaal mensen om je heen. Elkeen is een mens.
Kleurmensen hechten geheel onterecht kenmerken aan die kleur anders dan de kleur. Dat is debiel. Op kleur mensen categoriseren is van een ongelooflijke stommiteit. Doordat dit lang gebeurd is, zitten we wel met de sociale gevolgen van die stommiteit. Maar mocht een kleur (wit) zich superieur vinden boven een kleur (zwart), of een kleur (zwart) zich slachtoffer vinden van kleur (wit) dan geef ik u dit lijstje en houd verder je mond over kleur en alle aanverwanten niet relevante discriminerende onderscheiden. King-Annan- Obama. Game, set and match voor zwart.
1296:
Wit kan er wel iets tegenin brengen. Brandt, Von der Gablentz, Von Amsberg. Maar die halen het niet qua impact bij King-Annan-Obama. En…het zijn verdorie nog drie Duitsers ook.. waarvan we ooit, terecht, en lange tijd erna nog onterecht, vonden dat die niet deugden… En wat nog erger is, u kent waarschijnlijk die Von der Gablentz niet eens. Zoek op!
Laten we per Multabonidecreet , discrimineren afschaffen, en dan in een adem de Duitsers vergeven wat ze midden vorige eeuw veroorzaakt hebben. Zijn we van een hoop gedoe af. Bij deze.
1297:
Op de vraag wie verdient het de meeste invloed te hebben…?
Wie het meest is ontwikkeld is als mens. De geslachtsdelen hebben hiermee evenmin te maken als de kleur van ’t haar.
1298:
‘Leg me nog eens uit waarom ik je 55 jaar lang nauwelijks over Multatuli heb gehoord en de laatste twee jaar lijk je wel bezeten door die man? Alsof je zijn redderscomplex met hem deelt en je lijdt aan een vorm van Max-Havelaar-obesitas.’
Wat moet ik met die vraag? Misschien is beantwoorden een idee!
Als 16-jarige HAVO-scholier kwam mijn docent Nederlands, Hans Kiens, met Multatuli’s Max Havelaar op de proppen. Hij vertelde zo enthousiast over het boek en de schrijver dat ik er meer van wilde weten. Een oude druk van Max Havelaar stond bij mijn latere schoonvader in de kast. Ik heb er eerst aan geroken, hem toen helemaal gelezen en werd geraakt door de opzet van het verhaal, de schrijfstijl, de humor én de ernst. Er waren stukken bij die ik ‘te lang(-dradig) vond’. Ik wist ook niet altijd wie er nu aan het woord was. Frits (?) de zoon van Droogstoppel of de stagiaire Ernst Stern? Maar desondanks pakte het me. Ik schreef er een stuk over in de schoolkrant, om medeleerlingen op te roepen er ook eens goed naar te kijken. Ik denk met weinig respons, maar bij mij was het binnen gekomen.
Negen jaar geleden startten we met HOPE XXL en als ik de ontstaansgeschiedenis hiervan in een boek wil vastleggen, komt de structuur van Max Havelaar op in mijn gedachte. Ik maak een vervolg op Max Havelaar! Het tolt en golft een aantal maanden in het hoofd. Opzet en inhoud heb ik al snel voor ogen. Maar… een vervolg op het beste boek van Nederland? In de huid kruipen van de beste schrijver van Nederland(?)… Dat is al te pedant, al vind ik pedant een mooi woord, er zijn grenzen aan pedanterie. Maar… het laat niet los. Ik schrijf een eerste hoofdstuk. Het rolt uit de pen als de tong van een hongerige salamander die een vlieg heeft gespot.
1299:
Maar…ik kan dit niet maken. Ik kan geen vervolg op Max Havelaar ‘opeisen’, me niet meten aan Multatuli. Of…ik zoek contact met het Multatuli Genootschap, waar ik al jaren lid van ben, en benader ze met de vraag of ik iemand van het bestuur kan spreken. Dik van der Meulen, de gepromoveerde biograaf van Multatuli, die met dit werk in 2003 de Akoliteratuurprijs wint, reageert. Hij wil me spreken. In de kelder van het museum aan de Korsjespoortsteeg 20 te Amsterdam treffen we elkaar. Ik vertel van HOPE XXL. Ik vertel van het idee om een dubbelboek te maken, een omkeerboek. Enerzijds Max Havelaar en als je het omdraait het vervolg Pax Havelaar. En dat we dat boek gaan weggeven aan 4000 jongeren.
Vertellend over HOPE XXL gebruikte ik altijd het zinnetje: “We komen van de Tweede Wereldoorlog en we willen naar een wereld waarin mensen hun leven met een 8 waarderen”. Toen ik klaar was met mijn HOPE XXL-verhaal en hij aandachtig een uur had geluisterd, was zijn eerste opmerking, eentje waar ik nog steeds kippenvel van krijg: ‘Jullie komen niet van WOII, jullie komen van Multatuli. Het is Multatuliaans wat jullie doen’. Daarop vervolgde hij met ‘Dat boek gaat er komen’. Met valse bescheidenheid zei ik het eerste hoofdstuk af te hebben en of hij dat kritisch zou willen beoordelen. Dat wilde hij. Drie dagen was het stil en ik zenuwachtig. Toen de verlossende mail, die hij besloot met: ‘Het is wekelijk alleraardigst’.
Ik blokkeerde negentien dagen in mijn agenda, sloot me op en schreef de resterende 19 hoofdstukken van Pax Havelaar. Net zoveel dagen als Eduard Douwes Dekker in 1859 er in Brussel voor nodig had. Niet met aangelengde inkt op een onverwarmd zolderkamertje, maar met alle gemakken van onze tijd waaronder een laptop met spellingscontrole. Dat laatste was nodig, maar niet genoeg. Dik van der Meulen vroeg de vicevoorzitter van het Multatuli Genootschap om mijn redacteur te worden.
1300:
Tom Böhm ging het Pax Havelaar-manuscript twee keer minutieus doorvlooien. Ik dacht dat ik een beetje kon schrijven. Die waan liet ik snel achter me. ‘Nee Chris, het is geen HELE mooi dag, zoals het ook geen HELE mooie schilderij is. Het is een HEEL mooie dag en een HEEL mooi schilderij’. Of ‘Nee, Chris het is niet BIJ ELKAAR OPTELLEN. Het is gewoon optellen. Optellen doe je al bij elkaar.’ Verder maakte hij van veel ditten datten en omgekeerd en keek hij mee naar inhoud en vorm.
Pax Havelaar bevat 75.000 woorden. Tom Böhm stuurde me mails met opmerkingen en verwijzingen. Daarbij hield hij zich niet in en produceerde mail na mail. Complete collegedictaten. Dit alles in prachtige zinnen. Dat samen bij elkaar opgeteld meer dan 200.000 woorden. U ziet aan deze laatste zin dat ik een slechte leerling ben.
Het mooie van Tom was dat hij niet alleen redigeerde, maar ook verwijzingen gaf naar het werk van Eduard Douwes Dekker. Er ging een literaire wereld voor me open. Multatuli was voor mij niet meer alleen Max Havelaar, er was veel en veel meer. Zeven bundels met ideeën liet hij verschijnen. 1282 gedachten in getal. Het geniale van onze beste Nederlandse schrijver werd me op een presenteerblaadje aangeboden compleet met persoonlijke lessen van een van de weinige Multatulianen die ons land nog kent.
Ik kocht via markplaats een flinke Multatuli-boekenkast bij elkaar. Zijn eigen oorspronkelijke werk maar ook de vele commentaren die er de afgelopen 150 jaar zijn verschenen. Doorlopend smullen en elke vraag die er bij me opkwam, ging naar Tom Böhm in Amsterdam. Het orakel uit de Jordaan reageerde per omgaande. Ik kwam erachter dat Eduard Douwes Dekker niet alleen opkwam voor Javanen, maar ook voor kinderen, vrouwen, achtergestelden. Tegen de leugen ageerde, tegen de godsdiensten en de deugd. Hij werd de eerste gecremeerde Nederlander. Hij werd mijn held.
1301:
Het eeuwige leven in een paradijs lijkt me de hel. Heel de dag gelukkig en huppelend van de ene leuke naar de andere aantrekkelijke activiteit met dierbaren die al voor mij zijn gestorven. En dat heel de week door, wat zeg ik…maand na maand, jaar na jaar, eeuw na eeuw. Dat er geen eind aan lijkt te komen. Hoe saai en uitzichtloos. Dat hele volksstammen zich hierdoor hebben laten paaien, is me een raadsel. Dat mensen zich op aarde laten kalmsussen en grotendeels hun onnodig lijden voor lief nemen door een valse belofte die ook nog eens ‘leeg’ zal zijn. Hoe dom kunnen mensen zijn? “Ik ben nog op zoek naar de naam van de ziekte die dat verklaart”. Het laatste oordeel ten overstaan van een gefabriceerde god die wikt als een arts op het perron van Auschwitz en links of rechts af gebaart aan hen die voor hem verschijnen. Die god zou eens voor een laatste oordeel geroepen moeten worden. Een soort van Neurenberg-proces voor al die goden. Dat wij over hen oordelen.
1302:
Gelukkig ga ik dood en ik hoop gelukkig dood te gaan. Is dat morgen dan zij het zo. Als ik mag kiezen dan graag ergens in 2045. Heel bedaard op een donderdag in maart. “Hij die niet weet te sterven verstaat het leven niet”.
1303:
Haal ME uit de HEMEL en je hebt de HEL.
Zet Me in de HEL en je hebt de HEMEL.
Zegt op zich niet veel, maar opmerkelijk is het me wel.
1304:
Het is zo simpel en een cliché dat niet genoeg herhaald kan worden. “Er is geen zin in het leven, je kunt alleen zin hebben in het leven”. Wie heeft toch het praatje in de wereld geholpen dat ons bestaan, an sich, zinvol zou zijn? Dat er in 1408, op een donderdag in maart, een lijster, net uit het ei, uit het nestje viel en omkwam. Och lijstertje, wat was de zin van je korte bestaan?
1305:
Het is moeilijk de waarheid te accepteren als leugens precies vertellen wat je wilt horen. Natuurlijk zijn er de grote vragen in het leven waarop we antwoorden zoeken. Het denken moet echter juist niet worden stilgezet door onbevredigende antwoorden op die vragen. Nepnieuws is een nieuw begrip, maar een oud gegeven. Laat je niet met een religieus kluitje afschepen. Denk zelf na. Realiseer je dat alles niets is in het perspectief van het universum en de eeuwigheid, maar alles is alles in het hier en nu. Dat laatste is een zekerheidje wat voldoende perspectief biedt om er iets van te maken voor jezelf en dat in saamhorigheid met anderen.
1306:
“Met Julia van de kindertelefoon.”
“Hoi, hier met Isaak.”
“Hoi Isaak, je hebt iets vervelends meegemaakt waarover je met iemand wilt praten?”
“Dat kan je wel zeggen ja”.
“Wil je het aan mij vertellen? Ik heet Julia en zit elke vrijdagmiddag aan deze telefoon om verhalen van kinderen zoals jij te aanhoren en wellicht kan ik je raad geven. Vind je dat goed?”
“Prima. Zal ik dan maar vertellen wat me net is overkomen?”
“Ik luister naar je Isaak”
“Mijn vader is best wel een oude man en mijn moeder Sara ook. Ik ben wat je zegt een late geboorte en enig kind. Ik heb niets te klagen gehad want mijn ouders hadden mij niet meer verwacht maar daar was ik dan toch.
Ik moet nog wel vertellen dat mijn moeder lachte toen ze hoorde dat ze zwanger zou zijn en daarom heet ik Isaak wat zoveel betekent als heeft gelachen of grappen gemaakt. Maar zo lollig was het zo-even niet. Ik sta nog een beetje bij te komen.”
“Wat is er dan gebeurd Isaak? ”
“Mijn vader vroeg mij mee te gaan op de berg Moria hier vlakbij in de buurt en begon hout te sprokkelen. Ik hielp hem daarbij en hij stapelde dat op een soort van altaar. Vervolgens pakt hij mij beet, bindt me vast met touwen en legt me neer op dat sprokkelhout. Ik had direct in de gaten dat hij een brandstapel had gemaakt. Hij haalt vervolgens een groot mes tevoorschijn en…”
“Doet je vader zoiets vaker Isaak?”
“Nee, dit was de eerste keer. Behalve toen ik 8 dagen oud was toen heeft hij mij besneden maar daar weet ik niets meer van. In ieder geval, ik zie mijn vader met dat mes en ik denk dit gaat helemaal niet goed, maar ik kan geen kant op en aanspreekbaar was pa niet.
En dan ineens houdt hij het voor gezien. Maakt me los en vangt een ram en die gaat op de brandstapel. Pa zei dat hij een stemmetje had gehoord mij te offeren en later toch weer niet, dat een ram ook wel goed was.”
“Och Isaak. Als dit de eerste keer was… Papa was een beetje in de war denk ik. Ik zou er verder maar geen punt van maken. Dag Isaak!”
1307:
Als mensen zeggen: “Ja, Idee 1306, over Isaak, dat moet je anders zien, dat is een parabel, daar wil men iets mee duidelijk maken”. Dat haalt je de koekoek. Verzin maar wat anders om je punt te maken. Zadel kinderen hier niet mee op. Ik hou niet van dit soort parabels. Niet omdat de tere kinderzieltjes er niet tegen kunnen, maar omdat het gebracht wordt als de werkelijkheid. Spelen met wreedheid. Hoe haal je het in je hoofd daar nog geloof aan te hechten. De gebroeders Grimm konden er ook wat van, maar die wisten beter. Sprookjes prima, horror als er behoefte aan is, maar niet de deugd prediken met dit soort perverse masochistische bangmakerij. Die Isaak kreeg het later ook nog voor zijn kiezen. Blind, beflikkerd door zijn zoon en vrouw, hongersnood, maar ook heel rijk geworden waardoor de Filistijnen stinkend jaloers werden en al zijn waterputten dempten. Het is geen pretje in die Bijbelse parabels. In de koran en tora is het met Isaak ook niet veel beter gesteld, geloof ik. Maar ik heb geen zin me in die onzin verder te verdiepen. Dat doe je zelf maar.
1308:
Zou het, ‘t overdenken waard zijn, nu men zo knap is met die gen-technieken dat vrouwen, die zwanger willen worden of zijn, een soort van behandeling krijgen die huidskleur van de baby bepalen en deze dan volstrekt willekeurig laat zijn? Lijkt me grappig.
‘Hoop je op een jongen of meisje?’
‘ Als het maar gezond is.’
‘Hoop je op een wit, bruin, geel, rood, zwart of een-alles-daar-tussen-qua-kleur-kindje?
‘Als het maar gezond is.’
‘Hoop je op schoenmaat 39 of 44?’
‘Als het maar gezond is’.
Op geboortekaartjes lees je dan: Hoera, ons broertje is geboren, we noemen hem Sem. Sem is 6 pond en 20 gram, 45 cm en okergeel.
1309:
De huidskleur van kind als een verrassing. Niet te zien op de echo’s!
Ik ben niet zo voor gerommel met menselijke genen want er zou direct in een obscuur schuurtje, door een obscuur doktertje de hand mee worden gelicht. Ik zou, destijds, zo’n dokter ook hebben bezocht voor mijn kinderen. Ik zou dan kiezen voor dat Caraïben-bruin. Vind ik een mooie kleur. Of de kleur van de Masai, wat donkerder maar voor mij een goede tweede keus. Ikea-Zweeds-blank voor een meisje zou ook een optie zijn.
Ik kom op de gedachte omdat er ergens in de geschiedenis het vreemde idee heeft postgevat dat de kleur van de huid iets zegt over het karakter van een persoon. Nu zeggen genitaliën, haarkleur, schoenmaat en een vast-oorlelletje, of los-oorlelletje echt niets over het individu. Dat weet iedereen die de moeite neemt om twee seconden na te denken. Echter, hand in hand met die kleurenconstatering ontstond het begrip ‘discriminatie’ met alle gevolgen van dien. Dit kwam door de mensen die niet langer dan twee seconden kunnen nadenken. Een behoorlijk grote groep. Sommige schatten hun aantal op 98% van de bevolking.
1310:
Geen discriminatie op grond van kleur. Als we die als eerste zouden kunnen tackelen, deze leugen zouden kunnen uitbannen, dan waren we al een behoorlijk stap verder in onze evolutie. Ik verzoek u er over na te denken en uw handelen aan te passen. Vertel het vooral ook door aan uw kinderen.
1311:
Als we dan toch even doorfilosoferen over ingrijpen bij zwangerschappen dan nog een idee om de wereld van nog een probleem af te helpen. Zodra een kind geboren is en nadat de borstvoeding bijna afgerond kan worden, passen we een maagverkleining toe. We doen dat nu bij die obese mensen van dik in de 100 kilo, maar waarom niet preventief vooraf? Niet zo klein maken dat we er allemaal als anorexiaatjes uitzien, maar de maag wel terugbrengen tot een kwart van de huidige omvang. Klopt het dan dat we dan nog maar een vierde van de hoeveelheid voedsel nodig hebben? Lijkt me wel. Dan zouden we het hongerprobleem ook in een generati, oplossen en zonder daar al te veel moeite voor te hoeven doen. De gastronomic infantil bypass ruilen we dan in voor die malle besnijdenissen. Die zijn ingrijpender dan een strikje om de maag.
1312:
‘Te, is nooit goed.’
Dan hoor je daarop direct: ‘behalve TEvreden’.
Een beetje oudbakken antwoord.
Bij deze een nieuwe:
‘te, is nooit goed’
‘behalve, te gek man!’
1313:
Het volk moet elitair zijn.
De elite, volks.
Daar waar het volk, volks is en de elite, elitair is het wachten op rampen.
1314:
Soms geef ik ideeën om ze enkel te overdenken. Om zaken in een ander perspectief te plaatsen. Om het gesprek op gang te brengen. Om überhaupt na te denken.
Soms, en nu komt er een, ook ideeën die ik direct uitgevoerd zou willen zien. Idee 1315 is er zo een.
1315:
Flitspalen registeren de mensen die te hard rijden en leggen dit fotografisch vast. Een bon komt per post en deze wordt betaald waarna het geld in de schatkist terechtkomt. Dit systeem wekt veel ergernis, maar als er iets marge is tussen de maximale snelheid en het niet beboeten als je er niet al te veel overheen gaat, dan is het te billijken als je er over na denkt. Mensen die nu zwart-wit-roepen: ‘Nee, een kilometer te hard is direct een bon. Te hard is te hard’, begrijpen niet veel van het leven en niets van opvoeden. Dit terzijde.
Het systeem van flitsen en beboeten kunnen we perfectioneren. Voortaan wordt iedere auto geflitst. Dat kan makkelijk. Er zit nu geen Kodac-filmrolletje meer in de flitspaal. Een filmpje dat er uit moest worden gehaald door er op een ladder bij te klimmen. Rolletje vervolgens ontwikkelen in een donkere kamer, foto’s bekijken en nummerbord zien te ontcijferen. Het gaat nu allemaal digitaal.
In het nieuwe systeem wordt elke auto geflitst, dat zie je ook. Pats. En je wordt er vrolijk van want het geeft je kans op een vergoeding. Wat we gaan doen? Degene die niet te hard rijdt, gaan we belonen. Niet iedereen, maar een op de zoveel. 60 % van de geïnde boetes wordt daarvoor ingezet. Zij die te hard rijden, betalen zo aan hen die zich keurig aan de snelheid houden. Het goede gedrag belonen werkt. Zou toch mooi zijn als je aan het eind van het jaar kon zeggen: ‘ik ben dit jaar 3 keer positief geflitst. Van dat geld heb ik boeken van Multatuli gekocht’.
1316:
En dan nu de bijl in alle religie en geloof.
1317:
Er bestaat naast godsdienst niet zoiets als godsdienstwaanzin, want alle godsdienst is waanzin. Je kunt twisten over de mate van waanzin per godsdienst, maar ongehoord zijn ze allemaal. Gevaarlijk ook en zonde van je tijd. Geloof richtte veel schade aan en doet dat vandaag de dag nog steeds. Daar waar het geen schade aanrichtte, verbruikte het kostbare tijd waarin een individu wel wat beters had kunnen doen dan een leven leiden gefundeerd op leugen en bedrog. Zogenaamd kracht putten uit oude geschriften waardoor je hele leven op drijfzand is gebouwd. Zalig zijn zij die zich tot hun dood religieus hebben kunnen voorliegen. Zalig zijn zij, die zich verrijkten aan degenen die zich lieten voorliegen. Hun tempels en paleizen werden opgetrokken uit de armoede van hen die ze wat kolder lieten geloven. Hoe vaak moet ik nog zeggen, denk zelf na.
1318:
Een van de best bewaarde geheimen: het Christendom is een hoax. Nepnieuws dat zo oud is als de weg naar Jeruzalem. Laten we stellen dat van alle religies het christendom (en goedbedoeld Boeddhisme) zich tot een van de minst verderfelijke heeft ontwikkeld. Dat we die, desondanks, nu eensgezind afschaffen, bij het oud vuil deponeren, door de shredder halen, uitgummen, opheffen, royeren uit het religiegenootschap, doorhalen, schrappen uit het religieregister, ontbinden, opdoeken, naar het UWV zenden en de pijp laten inleveren bij Maarten.
Ik richt me erop, in hoofdzaak, hieraan mee te werken en concludeer dat andere religies dan ook geen bestaansrecht meer hebben. Een recht dat ze nooit hebben bezeten,maar zich hebben toegeëigend onder dwang en vervolging, verkocht met zoete leugens. Hun Blijde Boodschap is een Blije Leugen.
Het is onze taak de leugen te bestrijden, om de waarheid, en die is al ingewikkeld genoeg, te benaderen.
1319:
Geef elke gelovige drie minuten om zelf te denken en het geloof legt het af. Je houdt geen religieus persoon over. Enkel zij die geheel gehersenspoeld zijn en wiens levens compleet ineenstorten als hun godje een hoax blijkt te zijn, kunnen hun vingers drie minuten lang in hun oren stoppen en dan heel hard met de ogen dicht elk argument wegschreeuwen en overstemmen met zinnen als: ‘ik wil het niet weten, ik wil niet nadenken, ik wil bedrogen worden, ik wil het niet weten, ik wil niet nadenken, ik wil bedrogen worden, ik wil het niet weten, ik wil niet nadenken, ik wil bedrogen worden’. De lege levensleiders. De religie doodde hun denken en ze lieten het gebeuren. Lege levens, ongebruikte talenten, retour naar het graf of crematorium. Alle kansen voorbij laten gaan. Zich niet ontwikkeld, geen zin aan het leven gegeven omdat je verteld was dat die zin buiten je leven lag, vaak in een hiernamaals. Wat een gemiste kansen, wat een verloren energie, wat zonde van allen die hadden kunnen bijdragen, maar amechtig gingen bidden om regen bij droogte terwijl het aanleggen van irrigatiekanalen wel had gewerkt. Religie: de dochter van hoop en vrees. Religie: sociaal voor de eigen groep en asociaal voor de ander.
1320:
God is gelul.
1321:
‘Bewijs dat eens?’
‘Wat?’
‘Dat god gelul zou zijn.’
‘Nee, het bewijs ligt niet bij de ontkenner van god maar bij degene die iets beweert. Als iemand beweert dat er twee lesbische Tyrannosaurussen wonen in een kelder van een eengezinswoning in Enschede, dan is het aan diegene, die beweert dat daar twee dino’s wonen, dat te bewijzen. Ik, die op voorhand beweer dat je die niet zult aantreffen, wil niet belast worden tijd te steken in het ontkrachten van onzin.
Dat geldt ook voor het moeten bewijzen van het niet bestaan van kabouters, feeën, reuzen, engelen, cyclopen, wodan, allah en jaweh. Geen van allen met een hoofdletter.
1322:
Negativa non sunt probanda! Zoek maar op!
1323:
‘God zorgt voor moraal. De mens is een immoreel beest’! Dat haalt je de koekoek.
Multatuli gaf al aan dat hij die gelooft, en alleen daardoor goed doet, en de hemel denkt te beërven, een egoïst is. Hij die gelooft en goed doet, omdat hij anders in de hel komt, is laf.
De mens is zowel een immoreel als een moreel beest. Een beest is de mens dus sowieso. Daarover geen misverstand. De mens is een dier met verstand. Velen gebruiken dat verstand om het onverklaarbare toe te schrijven aan iets wat hoger is dan hij en daardoor ook heilig is. En dat heilige mag niet betwijfeld noch bespot worden. Een religie met iets van een flinterdun begin van humor moet nog worden uitgevonden. Wat valt er weinig te lachten in de bijbel en die andere religieuze keukenmeidenromans. Het flying Spaghettimonster is dan ook verademing, maar je zet Bobby Henderson niet op hetzelfde schap tussen de vier evangelisten. Humor is de strategie tegen religies.
1324:
Kritiek op religie doet zijn aanhang gruwelen. Je pakt ze hun illusies af en dat maakt ze boos. Als je stelt dat hun waarheid niet de enige is, sterker nog, niet waar is, dan wordt het hommeles, gelazer in de tent, moskee, kerk of tempel. Door hun claim van enige waarheid is de tolerantie ver te zoeken en ligt geweld op de loer.
1325:
Fanatieke gelovigen zijn… een gevaar.
Fanatieke atheïsten zijn…fanatieke atheïsten.
1326:
Schaf het woord heilig in religieuze zin af. Het is inhoudsloos. Een leeg begrip. Hoe kan iets heilig zijn als het niet bestaat? Het kan uit de Dikke van Dale worden gehaald en in het Boek der Vergeten Woorden worden toegevoegd. Nationale debielen die nu inderdaad denken dat Sinterklaas niet langer de goedheiligman is maar een goed man en zijn Nederlandse identiteit in vlammen ziet opgaan zeg ik; get a life!
Geef mij maar iemand die intrinsiek goed wil doen, dat is me liever dan dat heiligheid meespeelt in zijn overwegingen.
1327:
Je hoeft nergens respect voor te hebben, je moet verbondenheid voelen met wat waar is en oprecht.
1328:
We kunnen van alles afschaffen, zo nu en dan moet je ook wat afstoffen. Iets wat in de vergetelheid is geraakt weer oproepen. Het woord debiel moet geherintroduceerd, met als inhoud; het tegen beter weten in iets doen wat evident stom is. Vervolgens is het onze taak om die nieuw geformuleerde debiliteit met wortel en tak zichtbaar te maken, aan de kaak te stellen zodat individuen het terzijde schuiven. Ons ontdoen van deze debiliteit is een volgende stap in menselijke evolutie.
1329:
We moeten denken én werken.
Cogita et labora
1330:
Voorlopig de laatste religieuze aanval. Denk niet dat er geen meer volgen. Ik beschouw het ondermijnen en te kijk zetten van de religieuze leugen in de breedste zin van hun woord als mijn hoofdtaak naast het uitrollen van wat Olof Palme zo mooi zei; “we should try to make life as decent als possible’.
1331:
Religieuze mensen hebben de neiging zie naar boven te richten. Daar situeren ze hun godje. Ze bidden doorgaans naar de lucht toe. Kijken er verheven bij. Ze bouwen er torens voor, ze graven nooit kuilen.
Door het religieus gendefect, dat heet, door systematisch het denken uit te schakelen of alleen ten goede te laten komen voor het angstvallig, met oogkleppen op, zoeken naar bewijzen voor je geloof, waarvan je diep van binnen echt wel weet dat het allemaal onzin is, word je natuurlijke aanleg om vragen te stellen kapot gemaakt of on hold gezet. Het goede nieuws is dat het denken, op eigen initiatief, ook weer zonder al te veel problemen kan worden ingeschakeld en daardoor wordt dan dit Syndroom van Up, waaraan men hevig kan leiden, opgeheven.
1332:
Nog een dan!
Nergens is god meer afwezig dan bij de begrafenis van een kind…of het moet Auschwitz geweest zijn!
1332:
Het was zoals het was
Het is zoals het is
Maar het wordt, zoals we hopen dat het zal zijn
Aan het verleden kun je niets meer doen
Aan het heden niet veel
Aan de toekomst nog alles.
1333:
We leven in een tijd dat nogal wat mensen zich terugtrekken in hun eigen gelijk en de blik vernauwen tot hun navel. Ze steken hun hoofd in het zand en waarderen de struisvogel, op zich niet echt een mooi dier, meer een mislukte combinatie van een vogel en een kameel. De Engelsen hebben daar altijd al last van gehad en nu slaan ze door. De Brexit. Ja, die Brexit, waarvan ik direct na het referendum heb gezegd, dat het niet door zal gaan, je gaat toch niet de geschiedenis terugdraaien en met de rug naar de toekomst staan. Nou, die Brexit is heden ten dage onderwerp van gesprek. Mocht dit stukje tekst aan de vergetelheid onttrokken blijven en wordt het over 50 jaar door iemand gelezen, dan behoeft de Brexit wellicht enige uitleg, zeker als het niet doorgaat en het de geschiedenisboekjes niet haalt. De Britten willen binnenkort het samenwerkingsverband van Europese landen verlaten. Ik betreur dat. Dat komt mede door het Tweede-Wereldoorlog-Sentiment dat flink grip op me heeft. Ik realiseer me vaak dat de Engelsen, Polen, Russen en Amerikanen, wellicht ook deels uit eigenbelang, ons niet hebben laten zitten en het nazi-juk hebben bestreden met alles wat mogelijk was. De Engelsen, en ook dat wordt vaak vergeten, stonden er rond 1941 nog bijna alleen voor. Dat van bloed, zweet en tranen komt uit die tijd. De Engelsen kunnen bij mij een potje breken en ik gun ze hun eigenaardigheden. Echter, er is een triviaal ding dat ik niet van de Britten wil overnemen en wat sluipenderwijs wel aan het gebeuren is:
Een beslissing maken!
1334 :
De reeds al vijf keer voor een kindermoord veroordeelde staat voor de zesde keer voor de rechter. Wederom zijn er overvloedig veel bewijzen tegen hem. Hij heeft een nieuwe verdedigingsstrategie gekozen, afgekeken bij de religieuzen. Hij beweert met droge ogen: ‘Rechter, Ik geloof niet dat ik het gedaan heb. U moet respect hebben voor mijn geloof. Het is mijn vrijheid van geloofsovertuiging die niet ontzegt kan worden en ik wens op staande voet vrij gelaten te worden.
1335:
Je hoort het steeds vaker. “We moeten een beslissing maken.” Het gruwelt dan in mijn oren terwijl anderen me glazig aankijken als ik meld dat ik me er aan stoor. Het is, naar mijn weten, toch echt : een beslissing nemen. Je neemt een beslissing! Je maakt een tafel of een lekke band. In het Verenigd Koninkrijk niet. We have to make a decission. Daar maken ze een beslissing. Dat we hier ten lande heel goed Engels spreken, is prima. Dat we tal van woorden onderling uitwisselen is ook prima, maar ik wil een uitzondering maken en ter barricaden gaan als we hier beslissingen gaan maken. Dat klinkt bij mij net zo vreemd in de oren als toen ik in De Liemers kwam wonen en daar deuren ‘los’ stonden terwijl men ‘open’ bedoelde. Nu, na 35 wonen in die Liemers, stoort me die wijze van uitdrukken minder, maar ik gebruik het niet. Als een deur los staat, dan is deze uit zijn scharnieren gelicht en staat tegen de muur omdat het kozijn geverfd moet worden of de deur bijgeschaafd.
En die Britten blijven op een of andere manier wel hangen aan de Europese Gemeenschap. Zo niet dan blijf ik dankbaar voor hun strijd tegen Hitler en zijn kornuiten. Als het toen anders was gelopen, ik moet er niet aan denken.
1336:
Was ik postbode
Na de ronde, de zak leeg
Werk klaar, het hoofd vrij
1337:
Ik wil graag een tweetal: #me too’s toevoegen aan de lange lijst die aan het ontstaan is. Allereerst is daar de #Protestanten. Katholieken die zich in het verleden door de protestanten van Nederland onderdrukt voelden zijn van harte welkom om hier hun verhaal te houden, hun gelijk te halen en medeleven te ontvangen. De protestanten die met de komst van Willem van Oranje het koningshuis hebben gekaapt en eigenlijk eeuwen lang de dienst uitmaakten in Nederland en de papen verafschuwden en als tweederangsburgers behandelden, verrijkten zich over de ruggen van die vrome katholieken en maakten Holland rijk. Als oud-katholiek heb ik er nog steeds last van.
# katholieken is er voor de protestanten. Protestanten die zich in het verleden door de katholieken in Nederland onderdrukt voelden zijn van harte welkom hier hun verhaal te houden, hun gelijk te halen en medeleven te ontvangen. De katholieken die tot de komst van Willem van Oranje de dienst uit- maakten in Nederland en de andersdenkenden als tweederangsburgers behandeleden als ze niet al op de brandstapel waren gezet, waren een stel bruten.
Mocht je als katholiek, of als protestant, nog lijden aan wat je geloofsgenoten vroeger is aangedaan, sluit je dan aan bij de betreffende hashtag. We kunnen ze ook tegen elkaar wegstrepen en over gaan tot de orde van de dag.
1338:
De overheid ziet door het volk de mensen niet meer? Of is het: De overheid ziet door de mensen het volk niet meer? Of zien de mensen niet meer dat de overheid het volk is? Of ziet het volk niet meer dat de overheid mensen zijn?
Mij lijkt het duidelijk dat mensen, volk en overheid zoveel mogelijk synoniemen van elkaar zijn en dat we dat in Nederland heel aardig voor elkaar krijgen. Het uitvergroten van het verschil tussen volk, mensen en overheid lost niets op. Democratie en je fatsoenlijk opstellen wel.
1339:
Ik lijd al jaren aan een meerderwaardigheidscomplex. Ik kan het een ieder aanraden.
1340:
Die 20% van de samenleving. Die groep chronisch verongelijkten, zij die altijd zeuren, zaniken, zeiken, zagen, zeverend zemelen, zieken en bij alles zuchten, kunnen we die niet als lijders aan een ziekte zien? Dat we vervolgens een naam voor die ziekte verzinnen en dat we onderzoek doen naar het medicijn dat die ziekte effectief kan bestrijden. Voor mijn part doen we dat met homeopathische middelen of een ander placebo! Dat we die ziekte proberen uit te roeien.
Dat die naam van die ziekte met de letter z moet beginnen lijkt me logisch. Dat je hoort van je vriendin dat haar ex is gediagnosticeerd op zeverzeiken. Of dat hij zeurzemelen in een vroeg stadium heeft en dat het ook in zijn familie, van moederskant, veel voorkomt. Dat hij, want het is besmettelijk, ook zijn nieuwe vlam heeft aangestoken.
Pas op, die ziekte heeft niets te maken met: kritisch beschouwen. Dat zou iedereen onder de leden moeten hebben.
1341:
Mocht het zeverzeiken of zeurzemelen niet met pillen te bestrijden zijn, iets wat ik verwacht, dan zijn de volgende geneeswijzen ook mogelijk: leren relativeren, kennis opdoen, positivo’s om je heen verzamelen (die zijn ook besmettelijk), verder kijken dan je gebruikelijke neus, eenanderwatgunnenattitude-cursus volgen, langeteneninkortings-operaties in het basispakket van de zorgverzekering opnemen, zeiken maakt meer kapot dan je lief is als Sirereclamecampagne starten en get a life affiches op billboards.
1342:
Hoe zit dat nou met lichaam en geest? Of wat te denken van leven en ziel? Geen leven, dan geen ziel meer? Waar blijft die ziel dan? Geen lichaam meer voorhanden, dan de geest weg? Waar blijft die geest? Zijn geest en ziel een en hetzelfde? Zijn lichaam en geest één? En wie beweert dat en wie bewijst dat? Wat is die geest? Wat is die ziel? Ben ik die ziel? Is de geest wie ik ben? Hebben we die ziel verzonnen? Kunnen we de geest kennen? Wat is het antwoord?
Wellicht is het net als met brand, dan heb je vuur en vlammen. Als het vuur gedoofd is zijn er geen vlammen meer. Als je vraagt waar zijn de vlammen gebleven, is het eenvoudige antwoord: ’Die zijn weg!’ Misschien is het vragen naar: waar blijft de vlam, of waar blijft de zielige geest wel niet zo’n goede vraag. Waar blijft gisteren?
1343:
In idee 1340 kwam homeopathie voorbij. Speciaal die verdunde drankjes binnen de homeopathie hebben mijn interesse. Ze beweren namelijk dat als je een ziekte wilt bestrijden, je dat kunt doen met een sterk verdund drankje, waarin stoffen zitten die in pure vorm dezelfde symptomen als de te bestrijden ziekte zouden oproepen. Geef dit drankje aan de patiënt. Je moet dus wat ziekte veroorzakend goedje in een watertje gooien en dat hevig schudden. Ze hebben berekend hoeveel keer je moet schudden. En dan verder blijven verdunnen en nog meer schudden. Weer verdunnen, vaak zover dat er van de oorspronkelijke stof geen molecuul meer terug te vinden is in het flesje met water. Je schudt dan zuiver water en dat verdun je dan nog een paar keer en dat verdunde water verkoop je en geneest de ziekte. Als u nu denkt, dan kan ik toch gewoon direct kraanwater gebruiken, dan krijgt u van mij gelijk, maar van de homeopaat niet. U ziet het, of iets, dan verkeerd. Ik weet niet wat u dan verkeerd ziet, maar u ziet het verkeerd.
1344:
We gaan zelf twee nieuwe homeopathische geneeswijzen introduceren door het principe van homeopathie toe te passen op, in ons geval, gebroken benen en anesthesie. Anesthesie is een moeilijk woord voor verdoven. Iets wat we doen bij operaties. Dat wil zeggen dat het prettig is als er een operatiemes in je lijf wordt gezet, je daar niets van voelt doordat ze je onder zeil houden met chemische middelen. Je slaapt.
Om een gebroken been te genezen gebruikt de reguliere Ziekenhuisindustrie gips. Het gaat om het been dat zo stabiel wordt gehouden waardoor de breuk in zes weken kan helen. Achter deze procedure zit een industrieel complex van gipsleveranciers die het homeopathisch alternatief in deze belachelijk maken, tegenwerken en uit de markt willen houden. Het is namelijk veel goedkoper en voor de patiënt veel prettiger, je hoeft niet met die klomp gips weken lang rond te zeulen, als de homeopathische variant wordt gebruikt.
Men mengt een weinig kalk en doet dat in de verhouding een gram kalk op honderd cc water. Dit schudt men 100 keer. Vervolgens verdeelt men dit water over 100 flessen van een liter water en schudt 1000 keer. Elke fles water gooit men in een zwembad van 25 meter lang en minimaal 10 meter breed. Hieruit neemt men met een pipet een drupje en dat doet men in een flesje waarin voor de rest water zit. Het water met dit gipsresidu sprenkelt men een weinig over het gebroken been. Men wacht vervolgens zes weken en het been is genezen.
Homeopathische anesthesie is eenvoudiger. In de operatiekamer gaat de anesthesist met de rug naar de patiënt gekeerd in de deuropening staan en neuriet heel zacht, niet langer dan 3 seconden, ‘slaap kindje, slaap”. De operatie kan vervolgens beginnen. Deze homeopathische verdoving werkt vele uren.
1345:
Na het Polen-meldpunt nu gedoe over het in het leven geroepen ‘Indoctrinerende-docenten-meldpunt’. Leerlingen wordt gevraagd hun veelal linkse docent, want daar gaat het de oprichters om, al beweren ze anders, te filmen als deze rabiaat linkse praatjes voor de klas vertelt. Als oud-docent, ook van het vak maatschappijleer, weet Multaboni waar hij het over heeft als hij zegt dat zo’n meldpunt klinkklare nonsens is en… behoorlijk eng. Ten eerste is het prima dat de leerling weet wat voor politiek vlees hij in de klas voor zich heeft staan. Kan de leerling lekker tegen ingaan. Dat is leerling-eigen, de controverse zoeken, de mening van de docent willen weerleggen. Dat is deels het spel dat gespeeld wordt en de manier waarop de leerling zijn eigen weg vindt. In een open sfeer debatteren met de docent én medeklasgenoten.
Veel erger is echter dat er dus mensen zijn die docenten de mond willen snoeren. Het is juist de taak van (maatschappijleer-) docenten om de samenleving mede te duiden. Vertellen en analyseren wat er speelt. Dat er partijen zijn die zich weinig gelegen laten liggen aan democratische spelregels, uit zijn op macht zonder werkelijk verantwoordelijkheid te nemen en zich bevinden ter linker- en rechterzijde van het politiek spectrum. Parallellen trekken naar het verleden. Het is vaker voorgekomen dat mensen onwelgevallige opinies voor zich moesten houden in woord en geschrift. Dat resulteerde dan vaak in het opsluiten van die personen of het verbranden van boeken. Onder het mom van vermeend linkse indoctrinatie roert hedendaags flankenrechts nu met een meldpunt welke een eerste, best al grote, stap is op een verwerpelijk pad.
Daarbij kan ik de meldpunt-verzoekers gerust stellen. Pubers indoctrineren is een van de lastigste dingen die er zijn. Probeer ze maar eens te overtuigen niet te roken of drugs te gebruiken, hun kamer op te laten ruimen of niet zo lang op bed te blijven liggen. In het volgende idee komt een voorbeeld van hoe Multaboni het gesprek in de klas op gang bracht en het, van twee kanten beschouwen, aanwakkerde bij zijn leerlingen.
1346:
Het ‘meldpunt voor indoctrinatie van leerlingen’ had leuke opnamen kunnen maken toen Multaboni nog voor de klas stond. Om Havo 4 leerlingen maatschappijleer het begrip ‘relativeren en zelf nadenken’ te verduidelijken, deelde Multaboni een les in twee parten. Eerst hing hij een Amerikaanse vlag aan het bord en stak vervolgens een kwartier de loftrompet over de VS. Het land van de ongekende mogelijkheden. Waar uitvinding na uitvinding vandaan kwam. Wiens muziek en cultuur, voor ieder wat wils, onze levens verrijken. Waar je persoonlijke vrijheid en ontwikkeling belangrijk werd geacht. Het land dat ons heeft behoed voor de fascistische overheersing door Hitler en zijn trawanten. Het waren namelijk de Amerikanen die hun jongens naar, onder andere, Europa stuurden om daar te vechten op vreemde bodem met alles wat ze in zich hadden om de democratie en al wat van waarde is te beschermen. Die Amerikanen die bakken met geld en goederen naar ons verscheepten als uitvoering van het Marshallplan en ons er zo na de oorlog weer bovenop hielpen. Zij zorgden ervoor dat we niet van een fascistische overheersing in een communistische heilstaatdictatuur terecht zijn gekomen. Eeuwige dank aan de Amerikanen! Want de Russische overheersing van Oost-Europa was zonneklaar een verschrikking. Grauwe samenlevingen met planeconomie waar men uren in de rij stond voor de meest elementaire levensbehoeften. Waar men sinaasappelen en bananen alleen kende van plaatjes. Waar ze een muur hebben gebouwd om hun mensen te beletten dit communistisch paradijs te ontvluchten.
Leg deze lofzang vast met een mobieltje en je hebt een voortreffelijk voorbeeld van rechtse indoctrinatie. Na de kritiekloze aanbidding van de VS haalde Multaboni de Amerikaanse vlag weg en verving die door een Oost-Duitse vlag (voormalige Deutsche Demokratische Republik). Een vlag van de Sovjet-Unie had hij niet, maar de Oost-Duitse wel. Vervolgens weer een kwartier lofzang. Nu andersom. Het communisme is tof en de VS is een corrupt kapitalistisch gedrocht.
1347:
Voordat Multaboni de les maatschappijleer afsloot met het nummer ‘Over de muur’ van Klein Orkest en nadat hij dus een kwartier lang de Verenigde Staten van Amerika de hemel in had geprezen, werden nu de rollen omgekeerd. Halleluja op de Sovjet-Unie en de communistische leer. Want wat is er mooier dan een samenleving waarin gestreefd wordt naar gelijkheid tussen de mensen. Waar het verschil tussen arm en rijk klein wordt gehouden. Waar zaken die er echt toedoen voor iedereen makkelijk toegankelijk zijn. Gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg.
De Sovjet-Unie waar 30 miljoen mensen hun leven gaven in de strijd tegen Nazi-Duitsland. Stalin, die telkens weer aan de Amerikanen vroeg om een tweede front te openen, zodat Hitler zijn troepen zou moeten verdelen op twee strijdtonelen, werd moedeloos en wantrouwend, aangezien de Amerikanen dat wel toezegden, maar steeds uitvluchten hadden. Zo moesten ze eerst voldoende materieel hebben en mensen opleiden, dan waren er weer niet genoeg schepen voorhanden, of het weer was slecht, de stroming ongunstig. Toen de Russen zowat in hun eentje de Duitsers hadden weerstaan en deze troepen aan het terugdrijven waren… toen kwam de VS met zijn D-day. Toen de strijd eigenlijk allang beslist was, wilden ook zij de overwinnaar uit hangen. Natuurlijk wilde de Sovjet-Unie landen als Polen, Tsjechië, de Balkan en Baltische Staten als buffer voor hun grens. Al drie maal had het Westen de Russen aangevallen. Napoleon, de Eerste,- en Tweede Wereldoorlog waren aanvallen vanuit het Westen geweest! Verder waren het vooral de communisten in Nederland die tegen de Duitsers in het verzet zaten. Oost-Duitsland werd, in tegenstelling tot het Westen, na de oorlog compleet gedenazificeerd. De Amerikanen haalden zelfs Hitlers atoombombouwers naar Amerika! Natuurlijk bouwden de Russen een muur en het IJzeren Gordijn. Ze waren bezig met een hoogstaand experiment dat door het Westen keer op keer werd ondermijnd.
Zo was er destijds de mogelijkheid om een mooi links indoctrinatiefilmpje op te nemen. Uit zijn verband gerukt kon je alle kanten op. Multaboni gaf wel aan dat, als hij zelf moest kiezen, hij toch liever in Amerika zou wonen dan in het toenmalige communistische Rijk. Hij was er in 1979 twee weken met zijn linkse lerarenopleiding geweest. Het met eigen ogen zien, zei hem genoeg!
1348:
Soms moet een oude Griek weer even onder de aandacht gebracht worden. Zeker als het voor de hand lag wat hij zei. Epicurus wist het al zo’n 300 jaar voor onze jaartelling. ‘Geniet van de goede dinge:
van het leven, maar met mate.’
1349
De Eerste Wet van Multaboni. Religieuze leugens vertragen de vooruitgang met de factor twee.
1350:
De Tweede Wet van Multaboni. Het beloven van geluk in een hiernamaals werkt omgekeerd evenredig met het te verwerven van geluk op aarde.
1351:
De Derde Wet van Multaboni. Elk religieuze weet van zichzelf dat hij puur onzin gelooft.
1352:
De Vierde Wet van Multaboni. Religies zijn gesublimeerde gedachten om via bidden de natuurwetten te omzeilen en zelfs naar je hand te zetten met als resultante 0.
1353:
De Vijfde Wet van Multaboni. Geloof is opgedrongen surrogaat voor gebrek aan kennis.
1354:
De Zesde Wet van Multaboni. De angst voor de zinloosheid van het bestaan stopt het helder denken bij religieuzen.
1355:
De Zevende Wet van Multaboni. Er is leven bij de gratie van de dood.
1356:
De Achtste Wet van Multaboni. Twee plus twee is vier en god is gelul.
1357:
Via sofisten, Hobbes, Locke, Rousseau en uiteindelijk Rawls hoef je niet te weifelen aan het Sociaal Contract. Een pakket van impliciete afspraken tussen mensen en/of tussen mensen en de staat. We hebben onderling, al doende, een wettenstelsel samengesteld dat effectief is gebleken. Gedragsregels die ons passen en die ervoor zorgen dat we onderling elkaar niet al te veel naar de keel grijpen en bedriegen en dat we een samenleving organiseren op basis van wetten. We hebben dat als mensheid, met vallen en opstaan en nog altijd niet perfect, wel voor elkaar gekregen zonder een vorm van goddelijke openbaring. Veeleer pragmatisch handelen waarbij zoveel mogelijk mensen profijt hebben. Als men u vraagt waar dat Sociaal Contract vandaan komt? Antwoord dan: ‘Door je gezond verstand te gebruiken’.
1358:
In tegenstelling tot het Sociaal Contract, wat zich in de praktijk wel bewijst van nut te zijn, is er ook een Religieus Contract. Impliciete afspraken tussen verschillende religies om elkaar niet al te veel aan te vallen. Natuurlijk gelooft en belooft elke religie zijn eigen gelijk en vroeger gingen ze er wat graag voor op de vuist, maar dat doen ze niet meer zo fanatiek. Nou ja, de meeste van die religies. Ze ‘respecteren’ elkaar. Laten elkaar hun eigen onzin delibereren. Voetvrijen een beetje onder het mom van de oecumenische gedachte. Ondertussen proberen ze zo hun wankele positie een weinig veilig te stellen. Een Boeddhist gelooft echt iets heel anders dan een christen en die twee geloven kunnen niet tegelijkertijd waar zijn. Dat zal de Boeddhist en de christen beamen, maar niet bekennen.
1359:
Naast het Sociaal Contract, of onderdeel daarvan, is er het prettige Democratisch Contract. Een wankel evenwicht om een en ander te regelen tussen de brute, domme bevolking en de enge op macht beluste staat. Dat werkt in het Rijnland heel behoorlijk. Dat het bekritiseerd wordt als een vorm van poppenkast, volksverlakkerij, baantjesmachine, politieke kartelvorming of anderszins, mag waar zijn. Doch net als het Sociaal Contract, moet men er verdomd zuinig op zijn. Er tegenaan schoppen enkel om jezelf in het politieke spel te lanceren of overeind te houden, is laf en wie dat niet doorziet, is dom. Stem midden!
1360:
In idee 1285 haalde ik Multatuli aan. “Publiek, ik veracht u met groote innigheid”.
Wat dacht u hiervan?
Publiek ik veracht u met groote innigheid!
Publiek ik veracht u!
Ik veracht u!
Veracht u!
Ver-acht u!
Ver-acht u en elkaar!
De positieve lading aan het werkwoord verachten is vanaf nu valide. Zorg, in welke hoedanigheid ook, dat u zichzelf en uw directe en verre omgeving, op een acht ziet te krijgen.
1361:
Utopie kent u wel. Een samenlevingsvorm waar alles koek en ei is. Dystopie is onbekender. Het is een (denkbeeldige) samenleving met louter akelige kenmerken waarin men beslist niet zou willen leven. Een dystopie is daarmee het tegenovergestelde van een utopie, die dus juist een bijzonder aangename samenleving voorstelt. Beide zijn of niet haalbaar of onwenselijk.
Wat kan dan wel? Is er niet een tussenvorm die we kunnen nastreven? Eerst bedacht ik daarvoor de naam Hooptopie, maar Octopie dekt de lading beter. OCTO staat voor ACHT. Een samenleving die streeft naar een waardering van haar inwoners met een acht. Een samenleving waarvan de leden zichzelf en die samenleving dus met CUM LAUDE waarderen. Het GOED vinden. Nederlanders waarderen gemiddeld hun leven met een 7.6. Octopie in zicht!
1362:
Er is uiteindelijk maar een mysterie. Het Zijn.
1363:
Mensen die bidden, doen dat altijd om iets te vragen voor de toekomst. Er wordt nooit met terugwerkende kracht gebeden, terwijl dat misschien veel interessanter kan zijn. Kun je wat mis is gegaan achteraf herstellen. Als jouw god ook invloed heeft op het verleden, door zich niet te hoeven houden aan de natuurwetten en jij bijvoorbeeld aan jouw god vraagt om jouw terminaal zieke kind van vier, dat door de artsen is opgegeven, toch te genezen van de kanker en je kind sterft toch, omdat god even niet luisterde of andere zieke kinderen even belangrijker vond dan die van jou, dan zou je een paar dagen na de begrafenis van jouw kind, jouw god gewoon kunnen vragen om het weer tot leven te wekken. Hij, jouw god, weet hoe dat in zijn werk gaat. De christengod heeft dat in ieder geval in zijn CV opgenomen. Heeft dat eerder gedaan voor zijn eigen zoon. Hij heeft het gedaan met zijn eigen zoon. Toch?
1364:
Er zijn nog wel een paar zaken die ik onder de aandacht van de ‘in-bidden-heil- ziende-gelovigen’ wil brengen. Kies een bepaald onderwerp waar jullie je collectief op richten en je gezamenlijk voor inzet. God zal wellicht eerder luisteren naar een heleboel dezelfde gebeden door veel mensen dan die specifieke, vaak wat egoïstische gebedjes van de kwezelende enkeling. Zie het als het schrijven van brieven aan een dictatoriaal regime om een veroordeelde, politieke gevangene vrij te krijgen. Amnesty International is daar best succesvol in. Zoiets maar dan anders.
Als eerste zou ik dan willen laten bidden om de voor mij de zwartste bladzijde uit de Westerse geschiedenis alsnog ongedaan te maken. De Holocaust en alles wat daar mee samenhing, gaat dan door god uit de geschiedenis gehaald worden doordat die postuum niet heeft plaatsgevonden.
1365:
Als je god gehoor heeft gegeven aan het achteraf ingrijpen en de suggestie uit idee 1364 om de Holocaust alsnog niet te hebben doen plaatsvinden is gelukt, dan gaan we verder.
Ik zou namelijk ook de slavernij, die welhaast elke cultuur en elk ras eeuwen lang heeft toegepast en die de blanken in de overtreffende trap hebben geëxploiteerd, ook wel weg willen hebben uit de geschiedenis. Ook omdat het nu nog zo’n gedoe geeft met verwijten, maar vooral voor de mensen die het destijds betrof. Na het niet hebben doen ontstaan van slavernij kunnen ze dan collectief bidden om ziektes niet te doen hebben bestaan. Ik heb nooit het nut van die ziektes ingezien en als het alleen ging om mensen dood te krijgen, dan kan dat ook wel anders. Gewoon omvallen. De dood op zich mag van mij wel blijven. Die geeft namelijk zin aan het leven. Zie idee 1355, de Zevende wet van Multaboni.
1366:
Als achteraf-voor-iets-bidden, ook de ziektes hebben doen verdwijnen, dan zou ik de collectieve bidders willen vragen om te bidden dat god, die van de christenen in dit geval, na het scheppen van hemel en aarde, van de sterren en de planeten, het licht scheiden van het donker en de dieren in de zee en op land te hebben gemaakt, een dag eerder te stoppen met dat creëren en niet pas op de zondag te gaan rusten maar al op de zaterdag. Dan kan hij het scheppen van de mens mooi achterwege laten. Laat je een mooi paradijs aan de dieren en kan de kroon van de schepping prima gemist worden, want die kroon bakt er helemaal niets van en heeft te veel oog voor zichzelf en te weinig voor de flora en fauna.
Sterker nog, laten we alleen en direct hiervoor bidden, dan zijn alle problemen in enen opgelost, sterker nog, ze zijn er nooit geweest.
1367:
Ideeën 1363 tot 1367 zouden bidders, die iets willen voor de toekomst, moeten laten inzien dat bidden niet werkt. Bidden om het verleden te herstellen of anders te doen verlopen, zal blijken niet te werken. Dat laatste zien ze wel in. Maar bidden voor iets dat in de toekomst ligt, blijven ze gewoon doen. Hoe werkt dat in hun hoofden? Hoe zijn hun hersenen gemanipuleerd? Is het wensdenken zo sterk en een weke ruggengraat ertoe in staat? Blijkbaar!
1368:
Nog een ter verduidelijking. Als je hebt gebeden dat jouw lot het winnende staatslot is en je hebt het niet gewonnen, of maar een tientje, bid dan tot je god, als de trekking is geweest en je nu weet wat het nummer van het winnende lot is, dat hij je dat winnende lotnummer alsnog doorgeeft en de trekking opnieuw laat plaatsvinden met jou als winnaar. In de theorie van gelovigen moet dit mogelijk zijn.
Denk je toch ook dat dit voor je god ondoenlijk zal blijken te zijn, dan is mijn advies om niet meer te bidden, maar zaken te ondernemen om de toekomst vorm te geven door in actie te komen!
1369:
Het moet niet zijn ‘gelovers’ maar ‘Voorgeloochenen’.
En het is Liegen, Loog, Geloven.
En goddelijke moraal is menselijke moraal in camouflage. Wees dapper en kom op voor je eigen moraal en niet voor een opgelegde variant uit de woestijn van twintig eeuwen terug.
1370:
Religie en nationalisme zijn de grootste bedreigingen voor een individu. Pas dus op!
1371:
Ik ben voor maximaal 8 partijen in de Tweede Kamer. De kleinste vallen af en hun zetels worden naar rato verdeeld onder de acht. Zijn er nu 13. Dat is teveel!
1372:
Drie keer is scheeppsrecht. Ik hoop dat de Duitsers dat spreekwoord niet kennen. Wellicht stijgt het hen dan weer naar het hoofd en verwachten een beter resultaat in WOIII.
1374:
Mijn leven is interessant genoeg om nieuwsgierig te zijn.
1375:
Waarom zijn er geen muziekinstrumenten die je met twee mensen moet bespelen? Quatre-mains telt niet, dat is de uitzondering die eigenlijk geen uitzondering is.
1376:
Je hoort vaak ter verdediging: “Atheïsme is ook een geloof!’ Het wordt dan uitgesproken met een veelzeggende blik van ‘nou heb ik je, jij goddeloze.’ Deze redenering volgend, voeg ik eraan toe:
Water is ook een alcoholische drank, want er zit geen alcohol in.
Ik ben een moordenaar, want ik heb niemand vermoord.
Kleurloos glas heeft ook een kleur, namelijk kleurloos.
Deze reeks is naar believen te verlengen met meer van deze zottige redeneerkunst. Maak er een leuk familiespel van: Wie kan het domst redeneren.
1377:
Geen enkele onderwerping is een deugd.
1378:
Hoe onvrijer een volk, hoe onvrijer hun god.
1379:
Er was wat voor te zeggen dat we arme landen, via de naam Derde Wereld Landen, tot Ontwikkelingslanden omdoopten. Dat we van debielen, mensen met een verstandelijke beperking maakten is veel beter. Dat we blanken witte mensen moeten gaan noemen, als dat op prijs wordt gesteld, oké dan. Maar De Gouden Eeuw van zijn bijnaam ontdoen en gewoon Zeventiende Eeuw gaan noemen is een gotspe. Dat die Gouden Eeuw rafelranden had, is onweerlegbaar. Dat de meerderheid van de mensen het gewoon slecht had, is evident. Er valt veel af te dingen op die Gouden Eeuw, maar het was een eeuw waar een verandering werd ingeluid, die anders was dan de eeuwen daarvoor, die overigens ook vol van armoede en ellende waren. Het is toch een beetje de geboorte van Nederland en leverde materiaal op dat nu in musea te bewonderen valt. Alleen het werk van Rembrandt maakt al dat je de eeuw ‘goud’ mag noemen, terwijl niet iedereen toen een ets van hem aan de muur had hangen.
Je moet altijd twee kanten van de zaak bekijken, liever nog meer dan dat. Je moet altijd relativeren en opnieuw beschouwen. Wat je niet moet doen is de geschiedenis naar je hand zetten voor al dan niet verborgen agenda’s.
1380:
Als De Gouden Eeuw niet meer ‘mag’, dan sneuvelt eerdaags ook de term Hongerwinter. Er waren best nog veel mensen die wel genoeg te eten hadden. Zoveel zijn er niet direct aan de honger gestorven, 20 duizend op 55 miljoen oorlogsslachtoffers. Als je de mensen op die bevrijdingsfilmpjes ziet, valt het wel mee met de magerheid. Velen scharrelden hun kostje op een of andere manier toch bijeen. En hoe lang duurde die periode nou echt. Een week of zes? Dat is twee weken langer dan de ramadan. En zo streng was die winter niet, gemiddeld een graadje kouder dan normaal. En wat is er tegen bloembollen? Wat is honger? “In Biafra daar hadden ze honger’, zei mijn moeder en ze zei dat ik ‘trek’ had. De Trekwinter van 1944?
1381 :
Als de Gouden Eeuw niet meer Gouden Eeuw mag heten en De Hongerwinter Trekwinter genoemd gaat worden, dan zal eerdaags ook de naam Nederland niet meer blijken te kloppen. We zijn niet ‘neder’ genoeg met een Vaalserberg van 322 meter en minder dan de helft van ons land ligt onder Normaal Amsterdams Peil. Het is een grote leugen dat ‘Neder ’in ‘Neder’land.
Er was een kans geweest dat we ‘Neder’ zouden kunnen definiëren in de zin van ‘nederig’. Dat we zo goed onze plaats weten. Deemoedig en bescheiden zijn als volk. Dat je dan het recht hebt je land zo te (blijven) noemen. Het land van de Nederigen. U en ik, nederig? Ik alleen al zou, met mijn grote bek, die term ongeloofwaardig maken. Zou het wat oplossen indien ik emigreerde? Wellicht wel als u met me mee zou gaan!
1382:
Nieuwe naam voor Nederland: Hautain. Of klinkt dat te frans? Amsterdam de hoofdstad van Hautain? Dat lijkt te kloppen, toch?
Hautain aan Zee. Rutten de premier van Hautain! Hautain tegen Duitsland, 4-2. Hautain is lid van Behalux. De noorderburen van België zijn Hautainers. Het Wilhelmus, Hautains volkslied. Willem-Alexander Claus George Ferdinand, Koning van Hautain.
1383:
Je moet niet luisteren naar wat ik zeg, maar horen wat ik bedoel.
1384:
Ik wil pedant, nee ik eis pedant gevonden te worden. Dat u zich ergert en zelf in beweging komt.
1385:
Iedereen is een atheïst. Ze bestaan in twee soorten. De atheïsten zoals ik en de atheïsten die alle goden verwerpen, alleen niet die van zichzelf. Dus een soort Atheïsten min 1. Zo is een Christen een atheïst t.o.v. Allah, Zeus, Wodan, Vishnu, Braham, Shiva en die hele verdere stoet van goden en godjes, maar niet voor zijn Jahweh. Daar maakt hij graag een uitzondering voor, voor de salafist is het dan hetzelfde maar dan moet je Jahweh in de lange rij zetten en is Allah de uitzondering. U snapt wel wat ik bedoel, toch?
1386:
In idee 1341 refereerde ik aan die 20% van de samenleving, die groep chronisch verongelijkten die die altijd zeuren, zaniken, zeiken, zagen, zeveren, zemelen en bij alles zuchten. Ik vroeg me af of we hen niet als lijders aan een ziekte kunnen zien en die ziekte dan zeverzeiken zouden kunnen noemen.
Wat al we wel kunnen doen is een Genootschap voor ze oprichten. De Club van Z tot de Zesde, kortweg: Z6. Die zetzessers vormen dan een herkenbare groep en ZO kunnen zij zich niet verbergen achter MEN. Dat men vindt dat zus of zo weer eens schandalig is. Er is something rotten in de state of the Netherlands. Naast de leugen is dat het Papegaaiengemopper. We zijn een land waarin de kankeraars de boventoon voeren en de toon van het orkest bepalen. Het is een gejammer, gesteun, gemor en een gezucht dat leidt tot een dijk van een lamenteer symfonie waarbij de Klaagmuur, toch een plek waar het gemopper, gemekker, gekerm, geweeklaag en gemummel zich niet onbetuigd laten, niet meer is dan een opstaand plintje. Als de mopperkonten zich verenigen dan kunnen we met ze in gesprek en hen zo bijvoorbeeld laten zien dat de Nederlandse Spoorwegen fantastisch zijn.
Ik reis welhaast wekelijks vanuit het oosten naar Amsterdam, Leiden, Den Haag, Utrecht of Den Bosch. Het volgende valt mij op: ze rijden op tijd, ik heb doorgaans een zitplaats, kom op tijd op mijn bestemming, wordt gecontroleerd door buitengewoon vriendelijk personeel die me, via hun goed verstaanbare intercom, vaak luchtig en ontspannen welkom heten in hun vervoermiddel, waar de overstaptijden bijna tot nul zijn gereduceerd, waar de stations een lust zijn voor het oog en haast paleizen zijn, de treinstellen schoon zijn, de medepassagiers elkaar rustig in,- en uit laten stappen, elke moeder met kinderwagen direct door een van de mede-instappers de helpende hand wordt geboden.
Lang leve de NS, glorie aan het personeel, ook als het vriest of de bladeren vallen. Schei toch uit Z6ers.
1 :Misschien is niets geheel waar, en zelfs dát niet